Lasteaedades ei saa vist iialgi olema nii palju raha, et varustada kõik rühmad ühtmoodi vajaliku ja korraliku uue tehnikaga üheaegselt. See juhtub ainult siis kui päris uus lasteaed ehitatakse, sest teisiti nüüd enam pole võimalik. Lasteaiad, kes on eksisteerinud kümneid aastaid, peavad kuidagi ise olemasolevast rahast vajaliku pigistama. Aga see on lootusetult väike see summa.
1. Mis juhtub siis kui kooli/asutusse satub uus tehnika, kuidas kompetentse edastatakse ühelt inimeselt teisele? Ehk kuidas kõik kolleegid saavad teada kuidas vidin töötab ja milleks see neile kasulik on jne.
Minul on mitmeaastane kogemus kasutatud tehnika saabumisest Aruküla Lasteaias Rukkilill. Siis kui see saabus, oli ta ikkagi uus, sest arvutitega polnud paljud veel kokku puutunud. Nüüd, viimased aastad on ka kogemus uue tehnika saamisest.
Alates aastast 2004 oleme saanud sponsorluse korras kasutatud arvuteid. Ja tasapisi oleme neid taas veidi paremate kasutatud arvutite vastu välja vahetanud. Suurem vahetamine toimus aastal 2012 sügis. Kuna olen ise olnud seotud nende asutustega kust arvutid toodi, siis olen ka ise neile programmid peale pannud, ise nad kohale vedanud ja rühmadesse üles seadnud. Neile kõigile olen loonud ka kaustade süsteemi, kuhu õpetasin dokumente salvestama. Kõikide järgmiste kasutatud arvutitega olen toiminud samuti ja vanemast olemasoleva sisu ümber tõstnud uuemasse. Ja just sisu ümber tõstes, olen saanud väikese pettumuse, sest kaustadesse salvestamine ei ole väga hästi juurdunud. Dokumente salvestatakse kuhu juhtub, ka lausa töölauale. Päris mitu aastat ma ka hooldasin neid arvuteid, puhastasin tolmust, kustutasin rämpsu, kontrollisin viirusetõrjet, installeerisin vajalikke programme. Tegin seda kõike lihtsalt suurest soovist hoida kõik korras.
Päris uue tehnika said täiesti uued rühmad, aastatel 2009, 2010, 2011 ja 2014 ja õppealajuhataja ning majandusjuhataja. Eelmisel sügisel ja selle aasta sügisel vahetati välja ka kaks sponsorluse teel saadud arvutit. Ostetud uute arvutitega ei ole mina pidanud tegelema. Arvutid on töökohal ühendanud firma, kust need osteti ja kontrolli on teostanud ka see firma.
Alates aastast 2004 oleme saanud sponsorluse korras kasutatud arvuteid. Ja tasapisi oleme neid taas veidi paremate kasutatud arvutite vastu välja vahetanud. Suurem vahetamine toimus aastal 2012 sügis. Kuna olen ise olnud seotud nende asutustega kust arvutid toodi, siis olen ka ise neile programmid peale pannud, ise nad kohale vedanud ja rühmadesse üles seadnud. Neile kõigile olen loonud ka kaustade süsteemi, kuhu õpetasin dokumente salvestama. Kõikide järgmiste kasutatud arvutitega olen toiminud samuti ja vanemast olemasoleva sisu ümber tõstnud uuemasse. Ja just sisu ümber tõstes, olen saanud väikese pettumuse, sest kaustadesse salvestamine ei ole väga hästi juurdunud. Dokumente salvestatakse kuhu juhtub, ka lausa töölauale. Päris mitu aastat ma ka hooldasin neid arvuteid, puhastasin tolmust, kustutasin rämpsu, kontrollisin viirusetõrjet, installeerisin vajalikke programme. Tegin seda kõike lihtsalt suurest soovist hoida kõik korras.
Päris uue tehnika said täiesti uued rühmad, aastatel 2009, 2010, 2011 ja 2014 ja õppealajuhataja ning majandusjuhataja. Eelmisel sügisel ja selle aasta sügisel vahetati välja ka kaks sponsorluse teel saadud arvutit. Ostetud uute arvutitega ei ole mina pidanud tegelema. Arvutid on töökohal ühendanud firma, kust need osteti ja kontrolli on teostanud ka see firma.
See oli aastal 2008 veebruaris, kui lasteaed osaliselt kingitusena ja osaleiselt ka ise rahastanuna ostis projektori. See oli väga oodatud. Algul kasutasime seda saalis koolituste läbiviimisel ning tutvustasime ka kõikidele töötajatele kuidas seda kasutada ja ühendada. Edaspidi oli teretulnud kui õpetajad projektorit ka rühmades kasutaks. Massidesse see ei läinud, paar rühma võtsid vaid tuld.
Mõnes rühmas on ka kõlarid, aga kui tihti ja milleks neid kasutatakse, seda ma ei tea. Rohkem mingeid vidinaid õpetajatel kasutamiseks ei ole, kui just kellelgi oma seade kaasas pole.
Pirita Kose Lasteaed sai kõik uued arvutid viimase sõna tarkvaraga sügisel, 2013. Kohe sügisel, augustis 2013, tutvustasin sisekoolitusel õpetajatele ja õpetaja-abidele arvutites olevat tarkvara ja mida millega teha saab. Asutuse dokumentatsiooni viisin aga Google Drive`i. Nii et arvutis endas olevaid programme me eriti ei kasutagi, kuigi võiks.
Siit mulle kui mitteametlikule haridustehnoloogile väljakutse!
2. Kuidas motiveerida kolleege, kuidas tuua nad koolituse/erineva taristu kasutuse juurde? (trikid-nipid)
Avaldan oma arvamuse taas eelnevatele kogemustele toetudes. Kuna olen saanud ka oma kolleege koolitada ja neile erinevaid põnevaid keskkondi tutvustada ja õpetada, eriti viimased 4 aastat, siis olin optimistlik, et paljutki hakatakse ka kasutama. Ise olen kasutanud ja majas ka tutvustanud. Koostöös logopeediga viisime läbi erinevate keskkondade koolituse. Paraku usun, et õppetöös tehnika kasutamine pole õpetajatele meeltmööda.
Koolielu e-kursustel olen palju aastaid osalenud ja levitanud ka kolleegidele infot, agiteerimaks neid osalema. Kaasa sain ühel aastal 2 õpetajat kui lubasin ise taas kord osaleda ja neile toeks olla. Sellel sügisel HITSA e-koolituste reklaamimisel mul see ei õnnestunud. Väga oluline on ka juhtkonna eeskuju, toetus ja tunnustus.
Kuidas motiveerida?
Koolielu e-kursustel olen palju aastaid osalenud ja levitanud ka kolleegidele infot, agiteerimaks neid osalema. Kaasa sain ühel aastal 2 õpetajat kui lubasin ise taas kord osaleda ja neile toeks olla. Sellel sügisel HITSA e-koolituste reklaamimisel mul see ei õnnestunud. Väga oluline on ka juhtkonna eeskuju, toetus ja tunnustus.
Kuidas motiveerida?
Kui ma oleksin haridustehnoloog, siis kindlasti teeksin ma koostöös õpetajaga kõik kaasa ja toetaksin igati teda ja tema õpilasi. Sammhaaval ehk ka iga õpetajaga ja tema õpilastega. Nii saavad õpetajad positiivse kogemuse ja ehk ka innustuvad ning soovivad järgmisi väljakutseid.
Kui üks õpetaja midagi teeb ja teistele tutvustab, siis peetakse seda tema eralõbuks.
Kui üks õpetaja midagi teeb ja teistele tutvustab, siis peetakse seda tema eralõbuks.
Toon eeskujuks Salme Põhikooli direktori sammud, kuidas ta innustas õpetajaid IKT alastel koolitustel osalema. Kes osales Koolielu e-koolitusel, see sai koolilt boonuseks mingi muu haridusalase koolituse mõnelt koolitusfirmalt, millist õpetaja soovinud oli. Salme Põhikoolis ollakse väga innovatiivsed ja aktiivsed uute vahendite kasutajad.
3. Milline on meie pakutav portfolio: millised on meie või kooli/asutuse valikud e-keskkondade osas?
Koolides on lihtsam. Koolid saavad kasutada näiteks Moodle`it, Vikot, WordPressi, Blogger`it õppetöö läbiviimiseks, Google Drive ja Dropbox keskkondi materjalide hoidmiseks ja jagamiseks. Mida väiksemad õpilased, seda vähem on ehk e-õpet võimalik kasutada. Kui aga kogu õppematerjal üles ehitada mängudele-testidele moodulite kaupa, mida õpilane saab läbida, siis võiks õpilane õppida oma seadet kaasa võttes koolis ka algklassides.
Lasteaias e-õpet korraldada ilmselt ei ole mõttekas ja ei saagi, sest lapsed veel ei loe ja kirjuta, kuid mängude kaudu mingeid kindlaid oskusi, vilumusi ja teadmisi kinnistada kindlasti oleks mõttekas. Nii nagu küsitluses interneti kohta üks laps ütles, et sealt saab igasugu asju teada ja targemaks.Koolides kasutatakse nii õpilaste kui ka lastevanemate jaoks e-kooli. Nüüd on suure lärmi ja reklaamiga pakutud ka e-lasteaedu.
Lasteaias e-õpet korraldada ilmselt ei ole mõttekas ja ei saagi, sest lapsed veel ei loe ja kirjuta, kuid mängude kaudu mingeid kindlaid oskusi, vilumusi ja teadmisi kinnistada kindlasti oleks mõttekas. Nii nagu küsitluses interneti kohta üks laps ütles, et sealt saab igasugu asju teada ja targemaks.Koolides kasutatakse nii õpilaste kui ka lastevanemate jaoks e-kooli. Nüüd on suure lärmi ja reklaamiga pakutud ka e-lasteaedu.
Eelmisel aastal jaanuarist maini testisin ma kahte e-lasteaia keskkonda. Üks neist oli e-Lasteaed.eu ja teine e-lasteaed Eliis.
Siis olid nad alles algusjärgus ja e-lasteaed.eu sai minult korraliku analüüsi, mis võiks teisiti olla. Minu ettepanekuid võeti arvesse.
Ka e-lasteaed Eliis sai minult analüüsi. Nemad olid veidi sellel hetkel kaugemale jõudnud ja minult erilisi ettepanekuid ka ei tulnud.
Turule oli ilmunud ka e-lasteaed.ee.
Kõik kolm keskkonda on lasteaedadele tasulised ja kuna raha nii kui nii napib, siis ei ole me Aruküla Lasteaias Rukkilill neid keskkondi kasutusele võtnud. Samuti ei ole me seda teinud Pirita Kose Lasteaias.
Siis olid nad alles algusjärgus ja e-lasteaed.eu sai minult korraliku analüüsi, mis võiks teisiti olla. Minu ettepanekuid võeti arvesse.
Ka e-lasteaed Eliis sai minult analüüsi. Nemad olid veidi sellel hetkel kaugemale jõudnud ja minult erilisi ettepanekuid ka ei tulnud.
Turule oli ilmunud ka e-lasteaed.ee.
Kõik kolm keskkonda on lasteaedadele tasulised ja kuna raha nii kui nii napib, siis ei ole me Aruküla Lasteaias Rukkilill neid keskkondi kasutusele võtnud. Samuti ei ole me seda teinud Pirita Kose Lasteaias.
4. Mis on õnnestunud e-keskkondade valikul ja koolitustes ja mis ei ole? Kas seda üldse analüüsitakse ja sellest õpitakse?
Pirita Kose Lasteaias kasutame Google Drive`i ja see kattub paljus e-lasteaed keskkondades pakutavaga. Kuna igal juhul tuleb direktoritel ja õppealajuhatajatel täita keskkondi EHIS, SAP, KIS, e-arvekeskkond ja kindlasti veel ühtteist, siis tundub mulle e-lasteaedade keskkonnad topelttegevusena.
Pean tõdema, et olen väga rahul Pirita Kose Lasteaia Google Drive keskkonnaga ja õpetajad on sellega hästi harjunud. Olen sinna loonud süsteemi ja kõik on kenasti leitav. Ja see, mida lastevanematele jagada on vaja, seda saab ka privaatselt teha.
Tekkis huvi ja analüüsisin kolmes e-lasteaias pakutavat ning võrdlesin neid Pirita Kose Lasteaias lasteaias looduga. Seda näete siit.
Pean tõdema, et olen väga rahul Pirita Kose Lasteaia Google Drive keskkonnaga ja õpetajad on sellega hästi harjunud. Olen sinna loonud süsteemi ja kõik on kenasti leitav. Ja see, mida lastevanematele jagada on vaja, seda saab ka privaatselt teha.
Tekkis huvi ja analüüsisin kolmes e-lasteaias pakutavat ning võrdlesin neid Pirita Kose Lasteaias lasteaias looduga. Seda näete siit.
Minu arust on meil ühistöö imehästi käivitunud ja peaksin seda suureks õnnestumiseks.
Koolitustes, st. e-koolitustega pole nii hästi läinud. Õpetajad ei ole olnud huvitatud sellistel koolitustel osalema. Jah, koolitustel osalemist ei analüüsita. Seda võiks teha. Kunagi on seda püütud teha, täites dokumenti peale koolitust, aga kas sellest kasu ka oli, seda ei tea. Siit väljakutse mulle!
5. Kuidas oma tööd analüüsida, kui palju analüüsida ja kas üldse?
Mul tuleb meelde Ingrid Maadvere jutt, kuidas ta paneb kirja kõik, mida teeb ja kirjutab aasta lõpus analüüsi, mis hästi läks ja mis mitte ja mida võiks paremini teha. See on väga vajalik. Kirjutan oma tegevusi üles juba neli aastat tabelit täites. Seal kajastuvad olulised tegevused, aga ma pole neid analüüsinud. Seda pole keegi vajanud.
Oma tööd rühmaõpetajana olen analüüsinud mitmeid aastaid. Seda on vaja olnud rühmas töö paremini korraldamisel, enda tegevuste parendamisel ja vigade väljaselgitamisel kui ka arenguvestlusel juhiga.
Haridustehnoloog peaks kindlasti tegelema ka analüüsiga. Siis saaks ta ülevaate ja paremini järgmisel õppeaatal planeerida tegevusi või läbiviidut korrata vajalikul teisel moodusel.
Haridustehnoloog peaks kindlasti tegelema ka analüüsiga. Siis saaks ta ülevaate ja paremini järgmisel õppeaatal planeerida tegevusi või läbiviidut korrata vajalikul teisel moodusel.
6. Kas ja kuidas analüüsite (analüüsiksite) taristu kasutust?
Hea küsimus.
Nädal aega tagasi tegin just Aruküla Lasteaia Rukkilill taristu analüüsi olemasolevate arvutite näitajate hetkeseisust. Tegin just sellepärast, et direktor leidis võimaluse üks uus arvuti osta. Vaja oli välja selgitada millisesse rühma.
Ning veel oli vaja välja selgitada, kas võtta vastu sponsorpakkumine kasutatud arvutite näol. Millised arvutid on rühmades nii viletsad, et vana võiks veidi parema vana vastu vahetada. Ja saimegi selguse. Võtame vastu 2 vana vahetuse.
Nädal aega tagasi tegin just Aruküla Lasteaia Rukkilill taristu analüüsi olemasolevate arvutite näitajate hetkeseisust. Tegin just sellepärast, et direktor leidis võimaluse üks uus arvuti osta. Vaja oli välja selgitada millisesse rühma.
Ning veel oli vaja välja selgitada, kas võtta vastu sponsorpakkumine kasutatud arvutite näol. Millised arvutid on rühmades nii viletsad, et vana võiks veidi parema vana vastu vahetada. Ja saimegi selguse. Võtame vastu 2 vana vahetuse.
See analüüs on vajalik kuid küsimusest loen välja, et kas on analüüsitud kuidas taristut õpetajad kasutavad. Aga seda kuidas rühmas arvutit kasutatakse, seda me ei tea. Väga hea idee.
Teen ettepaneku juhtkonnale korraldada selleteemaline küsitlus.
Elo
13. nov. 2014 at 10:49
Aitäh, Eve, et lisasid oma postitusse e-lasteaedade analüüsid. Hea arendaja võtab kasutaja arvamust kuulda, seetõttu on oluline, et õpetajate arvamused arendajateni jõuavad.
MeeldibMeeldib
eve
29. nov. 2014 at 07:45
Elo, ega sa juhtumisi kuidagi e-lasteaed pakkujatega seotud pole? Kas sina tead Eestis veel mõnda keskkonda peale e-lasteaed.eu, e-lasteaed.ee, Eliisi ja e-kooli?
MeeldibMeeldib
Elo
13. dets. 2014 at 09:16
Ei ole, e-lasteadade keskkondadega puutusin esimest korda kokku 3 kuud tagasi. Ühe vahetasime kuu jooksul välja, nüüd kasutame Eliisi.
MeeldibMeeldib
Kärt
16. nov. 2014 at 09:04
Ooh, kuidas ma kadestan neid õpetajaid seal Arukülas, kellel on võimalus projektorit kasutada. Meie oma on laes kinni ja leiab kasutamist korra nädalas 1,5 tundi koosolekuks. Mina olen rühmaruumis projektori kasutamise võimalusest vägagi puudust tundud – saali kasutama minna ka ei saa, sest enamasti on seal muusika- või liikumistund ning erinevad trennid. Nüüd hakkab projektor juba suremise märke välja näitama. Eks siis ole näha kas uue ostmiseks raha leitakse ning kas seekord ehk võetakse kuulda neid üksikuid õpetajaid, kellel on huvi kasutada seadet ka rühmaruumis.
Lasteaias e-õpet just ei rakenda, aga piisavalt suure ekraani korral on väga palju põnevaid võimalusi, mis muudavad õppimise kõigile kaasahaaravaks ja tänapäevaseks (ka lasteaias on oluline õpetada tänapäeva meetodeid ja võimalusi kasutades)
MeeldibMeeldib
eve
17. nov. 2014 at 10:19
Tõesti, see et projektor ringi saab käia, on ikka väga oluline. Saan sind veel kadedaks teha, Pirita Kose Lasteaia õpetajad saavad ka peagi projektori, mis hakkab “vabalt” elama. Õpetajad avaldasid soovi Mihklilaadal kogutud oksjoni summad projektori heaks koguda. Nii seda juba 2 korral. Unistus saabki varsti teoks.
MeeldibMeeldib